삼위일체
삼위일체라는 말은 2세기 교부들에 의해 최초로 언급되면서 점차 교리화 된 주제입니다. 삼위일체는 성부와 성자와 성령이 한 하나님을 말합니다. 난해한 교리이긴 하지만 이단을 구별하는 중요한 주제이기도 합니다. 성경 속에서 삼위일체 관련된 성경 구절을 찾고, 설명을 붙였습니다.
삼위일체과 관련된 성경구절
성경에서 삼위일체의 개념을 추론하거나 암시하는 구절은 여러 군데에 나옵니다. 이들 구절은 삼위일체 교리를 직접적으로 설명하지는 않지만, 하나님의 세 인격이 동시에 존재하며 협력하는 모습을 보여줍니다. 다음은 개정개역판에서 삼위일체를 추론할 수 있는 몇 가지 구절들입니다.
마태복음 28:19
"그러므로 너희는 가서 모든 민족을 제자로 삼아 아버지와 아들과 성령의 이름으로 세례를 주고"
이 구절은 세례의 형식에서 성부, 성자, 성령의 세 인격을 명확히 언급합니다. 이는 삼위일체의 명확한 예로 많이 인용됩니다.
마태복음 3:18-17
"예수께서 세례를 받으시고 곧 물에서 올라오실새 하늘이 열리고 하나님의 성령이 비둘기 같이 내려 자기 위에 임하시더니 하늘로부터 소리가 있어 말씀하시되 이는 내 사랑하는 아들이요 내 기뻐하는 자라 하시니라"
예수님의 세례 장면에서 성부 하나님, 성자 예수님, 성령 하나님이 동시에 나타나시는 모습을 보여줍니다. 삼위일체의 강력한 구절 중의 하나입니다.
고린도후서 13:13
"주 예수 그리스도의 은혜와 하나님의 사랑과 성령의 교통하심이 너희 무리와 함께 있을지어다"
이 구절은 바울이 고린도 교회에 보내는 축복의 말로, 삼위일체의 세 인격을 명확히 언급합니다. 초대교회부터 삼위일체 사상은 자연스럽게 그들의 신앙 안에 스며들어 있었지 이후에 생긴 것이 아닙니다.
요한복음 14:18-17
"내가 아버지께 구하겠으니 그가 또 다른 보혜사를 너희에게 주사 영원토록 너희와 함께 있게 하리니 그는 진리의 영이라 세상은 능히 그를 받지 못하나니 이는 그를 보지도 못하고 알지도 못함이라 그러나 너희는 그를 아나니 그는 너희와 함께 거하시며 또 너희 속에 계시겠음이라"
예수님께서 성령을 보내실 것을 약속하시며 성부, 성자, 성령의 역할을 설명하십니다. 성령을 보내시는 분이 예수님이란 사실에 주목해 봅시다.
창세기 1:26
"하나님이 이르시되 우리의 형상을 따라 우리의 모양대로 우리가 사람을 만들고"
여기서 "우리"라는 복수형 표현이 사용되며, 이는 하나님의 복수적 존재를 암시한다고 해석됩니다. 유일신 사상 안에는 유일안에 삼위가 이미 존재했음을 가장 초기의 성경에 창세기에 있다는 것은 놀라운 일입니다.
창세기 3:22
"여호와 하나님이 이르시되 보라 이 사람이 선악을 아는 일에 우리 중 하나 같이 되었으니..."
이 구절 역시 "우리 중 하나"라는 표현을 통해 하나님의 복수적 존재를 암시합니다.
창세기 11:7
"자, 우리가 내려가서 거기서 그들의 언어를 혼잡하게 하여 그들이 서로 알아듣지 못하게 하자 하시고"
이 구절에서 "우리가"라는 표현은 복수의 인격을 나타내는 것으로 해석될 수 있습니다.
이사야 6:8
"내가 또 주의 목소리를 들으니 주께서 이르시되 내가 누구를 보내며 누가 우리를 위하여 갈꼬 하시니..."
이사야는 하나님께서 "누가 우리를 위하여 갈꼬"라고 말씀하시는 것을 기록하며, 이는 하나님의 복수적 존재를 암시합니다.
이사야 48:18
"너희는 내게 가까이 나아와 이것을 들으라 내가 처음부터 비밀히 말하지 아니하였나니 그것이 있는 때부터 내가 거기에 있었느니라 이제는 주 여호와께서 나와 그의 영을 보내셨느니라"
여기서 "주 여호와"와 "그의 영"이 함께 언급되며, 성부와 성령의 존재를 암시합니다.
이사야 61:1
"주 여호와의 영이 내게 임하셨으니 이는 여호와께서 내게 기름을 부으사 가난한 자에게 아름다운 소식을 전하게 하려 하심이라..."
이 구절에서 "주 여호와의 영"이 언급되며, 성령의 존재를 암시합니다.
잠언 30:4
"하늘에 올라갔다가 내려온 자가 누구인지 바람을 그 손에 모은 자가 누구인지 물을 옷에 싼 자가 누구인지 땅의 모든 경계를 정한 자가 누구인지 그의 이름이 무엇인지 그의 아들의 이름이 무엇인지 너는 아느냐"
여기서 "그의 아들"이라는 표현이 등장하여, 하나님의 아들인 성자를 암시합니다.
학자들의 주장
삼위일체 교리는 성경에서 명확히 기술되지 않지만, 여러 구절에서 암시됩니다. 다양한 학자들이 삼위일체를 언급하는 구절들을 통해 이 교리를 도출해내려 했습니다.
마태복음 28:19의 경우, 학자들은 예수님이 제자들에게 세례를 베풀 때 성부, 성자, 성령의 이름으로 행하라고 명령한 것을 삼위일체 교리의 강력한 증거로 봅니다. 이 구절은 초대 교회의 삼위일체 신앙을 반영한다고 해석됩니다.
고린도후서 13:13은 바울이 삼위일체의 세 인격을 동일한 축복 안에서 언급함으로써, 그들의 역할과 연합을 나타냅니다. 학자들은 이 구절을 통해 삼위일체의 협력과 상호작용을 강조합니다.
마태복음 3:18-17에서 예수님의 세례 장면은 삼위일체의 가장 명확한 묘사 중 하나로, 성부의 목소리, 성자의 세례, 성령의 강림이 동시에 일어나는 것을 보여줍니다. 이는 세 인격이 독립적이면서도 하나로 존재함을 나타냅니다.
요한복음 14:18-17에서 예수님이 성령을 보내실 것을 약속하며 성부, 성자, 성령의 역할을 설명하는 구절도 삼위일체의 중요한 근거로 사용됩니다. 학자들은 이 구절이 삼위일체의 내부 관계와 기능을 보여준다고 설명합니다.
결론
성경에서 삼위일체 교리를 명확히 설명하는 구절은 없지만, 여러 구절들이 이를 암시하고 있습니다. 이러한 구절들은 하나님이 성부, 성자, 성령의 세 인격으로 존재하며, 이들이 서로 협력하고 상호작용하는 모습을 보여줍니다. 삼위일체 교리는 교회의 중요한 신앙 고백으로, 이러한 성경 구절들에 기초하여 발전되어 왔습니다.
The concept of the Trinity
The concept of the Trinity, or Triune God, is a central doctrine in Christian theology. While the term "Trinity" itself does not appear in the Bible, the doctrine is derived from various scriptural passages that suggest a triune nature of God, consisting of the Father, the Son (Jesus Christ), and the Holy Spirit. Here are some key Bible verses and scholarly interpretations that support the doctrine of the Trinity.
Key Bible Verses
- Matthew 28:19 (NIV)
- "Therefore go and make disciples of all nations, baptizing them in the name of the Father and of the Son and of the Holy Spirit."
- This verse is part of the Great Commission, where Jesus instructs his disciples to baptize believers in the name of all three Persons of the Trinity.
- Matthew 3:18-17 (NIV)
- "As soon as Jesus was baptized, he went up out of the water. At that moment heaven was opened, and he saw the Spirit of God descending like a dove and alighting on him. And a voice from heaven said, 'This is my Son, whom I love; with him I am well pleased.'"
- This passage describes the baptism of Jesus and shows the presence of all three Persons: Jesus (the Son), the Spirit of God (the Holy Spirit), and the voice from heaven (the Father).
- 2 Corinthians 13:14 (NIV)
- "May the grace of the Lord Jesus Christ, and the love of God, and the fellowship of the Holy Spirit be with you all."
- This benediction by Paul includes references to Jesus Christ, God (the Father), and the Holy Spirit, indicating their distinct yet unified roles.
- Genesis 1:26 (NIV)
- "Then God said, 'Let us make mankind in our image, in our likeness, so that they may rule over the fish in the sea and the birds in the sky, over the livestock and all the wild animals, and over all the creatures that move along the ground.'"
- The use of the plural pronouns "us" and "our" suggests a plurality within the Godhead.
- Isaiah 6:8 (NIV)
- "Then I heard the voice of the Lord saying, 'Whom shall I send? And who will go for us?' And I said, 'Here am I. Send me!'"
- The plural form "us" again hints at a multiplicity in the divine nature.
- John 1:1, 14 (NIV)
- "In the beginning was the Word, and the Word was with God, and the Word was God... The Word became flesh and made his dwelling among us. We have seen his glory, the glory of the one and only Son, who came from the Father, full of grace and truth."
- This passage identifies Jesus (the Word) as both with God and as God, highlighting the unity and distinction within the Trinity.
Scholarly Interpretations
- The Plurality of God in the Old Testament
- Scholars argue that the Hebrew word "Elohim," used for God in the Old Testament, is a plural noun that allows for a complex unity. Passages like Genesis 1:26 and Isaiah 6:8 use plural pronouns, suggesting a multi-personal nature of God.
- New Testament Revelations
- In the New Testament, the relationship and distinct roles of the Father, Son, and Holy Spirit are more explicitly revealed. The baptism of Jesus (Matthew 3:18-17) and the Great Commission (Matthew 28:19) are key texts that underscore the triune relationship.
- Church Fathers and Creeds
- Early Church Fathers like Tertullian and Athanasius developed the doctrine of the Trinity, which was later formalized in the Nicene Creed. They interpreted the scriptural evidence to affirm that the Father, Son, and Holy Spirit are consubstantial (of the same substance) and coequal.
Conclusion
The doctrine of the Trinity is supported by both Old and New Testament scriptures that reveal a complex unity within the Godhead. While the term "Trinity" is not found in the Bible, the concept is derived from the consistent biblical portrayal of God as three distinct Persons who are one in essence. This understanding has been a cornerstone of Christian theology and has been articulated and defended by theologians throughout church history.
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